Kwalitatief goed onderwijs als fundament
Op De Wissel stellen we ons ten doel om kwalitatief goed onderwijs te bieden, waarbij leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Om dit doel te bereiken, werken we aan vijf duidelijke speerpunten die richting geven aan ons onderwijs:
1. Effectieve leertijd
Voldoende tijd is een basisvoorwaarde voor leren. Wij zorgen ervoor dat de beschikbare onderwijstijd maximaal wordt benut. Leerlingen zijn actief betrokken bij hun leerproces en weten wat ze leren en waarom. Teambreed zetten we technieken in om leswisselingen efficiënt te laten verlopen, zodat leerlingen snel aan het werk kunnen en alle tijd optimaal benut wordt.
2. Professionele cultuur
Ons team vormt een lerende organisatie waarin we samen reflecteren, kennis delen en continu werken aan verbetering. We vinden het belangrijk om ook samen te werken met ouders. Open communicatie is daarbij essentieel. Met elkaar zorgen we voor een optimale leeromgeving waarin leerlingen, ouders en leerkrachten zich gewaardeerd voelen
3. Klassenmanagement
Een goed georganiseerde klas zorgt voor rust, structuur en duidelijkheid. Dit biedt leerlingen de ruimte om zich te concentreren en optimaal te leren. Door heldere routines en duidelijke verwachtingen creëren we een leeromgeving waarin iedereen tot zijn recht komt.
4. Kwaliteitszorg
We monitoren systematisch de voortgang van onze leerlingen. Dit doen we door methode- en Citotoetsen te analyseren. Intern begeleiders voeren regelmatig samen met leerkrachten en de directie focusgesprekken. Tijdens deze gesprekken bespreken we de doelen voor de komende periode en hoe we deze kunnen bereiken. Zo zorgen we ervoor dat we steeds gericht werken aan verbetering.
5. Pedagogisch klimaat
Een veilige en positieve leeromgeving is essentieel voor ontwikkeling. We besteden dagelijks aandacht aan factoren die bijdragen aan een goed leerklimaat: fijn contact met elkaar, succeservaringen en het gevoel gezien te worden. Wij geloven dat leerlingen zich pas optimaal kunnen ontwikkelen als ze zich veilig voelen.